Een grafische partituur is een vorm van muzieknotatie waarbij je tekens of afbeeldingen gebruikt in plaats van noten.
Hierdoor geven de kinderen zelf een muzikale betekenis aan een teken of afbeelding.
Ik heb mijn grafische partituur gebruikt om de kinderen zelf een muziekstuk te laten maken.
Bij mijn grafische partituur heb ik gebruik gemaakt van tekens.
De kinderen kunnen zelf een geluid koppelen aan elk teken.
Klank: Het verschil van formaat bij sommige symbolen staat voor de verandering van de toonsterkte. Een klein symbool is zacht en een groot symbool is hard.
Het 'wow wow wow' teken is trapsgewijs.
Dit betekent dat we van laag naar hoog gaan.
De laagste 'wow' is laag en de hoogste 'wow' is hoog.
Dit is de verandering van de toonhoogte.
Het laatste plaatje laat de toonduur zien.
Een lange streep betekent dat het een lange toonduur heeft, een korte streep betekent dat het een korte toonduur heeft.
Betekenis:
De kinderen geven zelf betekenis door gezamenlijk en in groepjes een eigen geluid te koppelen aan een plaatje.
Vorm:
Ik laat ze per plaatje bepalen welk geluid hieraan gekoppeld wordt.
Het eerste plaatje bedenken we gezamenlijk, dit doe ik expres zodat de kinderen een voorbeeld hebben.
Daarna verdeel ik de plaatjes onder de groepjes en verzinnen deze kinderen zelf een geluid bij het plaatje. Dit plaatje hebben zij dus al.
In de klas zitten 24 leerlingen.
Met de klas bedenk ik een passend geluid bij het eerste teken.
Dit wordt het klassikale geluid, zo heb ik gelijk een goed voorbeeld van wat de bedoeling is.
Ik maak 8 groepjes van 3 leerlingen.
Elk groepje krijgt een eigen teken toegewezen en bedenken hier zelf een geluid bij.
Hier krijgen zij niet heel lang te tijd voor, ongeveer anderhalve minuut.
Vervolgens gaan we de tekens bespreken.
We gaan gelijk proberen om het achter elkaar te doen, zoals het in de volgorde staat in de grafische partituur.
Ik wijs dan wel aan welk symbool er aan de beurt is, zodat de leerlingen precies weten wanneer ze aan de beurt zijn.
Daarna wijs ik de symbolen door elkaar aan.
Ze moeten dus allemaal allert zijn, want je weet nu niet wanneer jouw symbool aan de beurt komt.
Tot slot doen we de grafische partituur 2 keer achter elkaar en bespreek ik deze activiteit met de leerlingen.
Wat vond je ervan?
Vond je iets lastig?

Geen opmerkingen:
Een reactie posten